SAAB 95 1959-1978

SAAB 95 er en liten, todørs stasjonsvogn produsert i perioden 1959–1978. Den ble opprinnelig introdusert i 1959 som en kombivariant av SAAB 93, men fulgte samme utvikling som etterfølgeren SAAB 96 fra denne kom i produksjon året etter.

Fra 1959 til 1964 hadde den en tresylindret totaktsmotor på 850 kubikkcentimeter og 38 hestekrefter. Denne nye motoren var basert på den 750 cc motoren som stod i SAAB 93, men ga fem hestekrefter mer. Fra 1960 ble motoren fra SAAB 95 også brukt i 96-modellen. Effekten ble øket til 40 hk i 1965 til 42 i 1966 da den ble utstyrt med trippelforgasser. Fra 1967 til 1978 ble bilen levert med en 1,5 liters V4-motor fra Ford, som opprinnelig hadde 65 hk, Effekten ble redusert til 62 hk i 1976 og økt til 68 året etter. I USA ble bilen levert med en 1,7 liters-motor fra og med1971.

De siste årsmodellene ble produsert i Arlöv.

SAAB 95 er en liten kombimodell, men kunne fram til og med årsmodell 1975A romme sju personer, de to bakerste i ett fellbart, bakovervent ekstrasete i bagasjerommet. For årsmodell 1975B ble de to bakerste setene fjernet av sikkerhetsgrunner og erstattet av reservehjulet (som tidligere lå under baksetet). Modellen hadde stor nyttelast størrelsen tatt i betraktning, 425 kg utover sin nettovekt.

Tekniske data:

Mål:

Lengde:

402 cm (1959–64)

416 cm (1964–75)

Bredde: 157 cm

Høyde: 147 cm

Akselavstand: 249 cm

Vekt: 900-936kg

 

Motor (1959–67):

Tresylindret rekke totaktsmotor

Slagvolum: 841 cm³

Borr x slag: 70x73 mm

Effekt:

38 hk ved 4 250 r/min (1959–64)

40 hk hk ved 4 250 r/min (1965)

42 hk ved 4 250 r/min (1966)

 

Motor (1967–78):

Firesylindret toppventilert V-motor.

Slagvolum: 1498 cm³

Borr x slag: 90x58 mm

Effekt:

65 hk (1967–1975)

62 hk (1976)

68 hk (1977–78)

 

Motor (USA 1971–78):

Firesylindret toppventilert V-motor.

Slagvolum: 1698 cm³

Borr x slag: 90x86 mm

Effekt: 73 hk

 

Kraftoverføring:

Langstilt motor fremme, framhjulsdrift

4-trinns helsynkornisert manuell girkasse, med frihjul

Rattspak.

 

 

1959:

Saab 95 ble introdusert i mai 1959. Bilen hadde «selvmordsdører», dvs at hengslene var plassert på baksiden av døra. Instrumentpanel var fra 93B. Reservehjulet var plassert under baksetet. Ny motor på 850 kubikk. På grunn av kapasitetsproblemer i Trollhättan ble de første årsmodellene produsert ved flyfabrikken i Linköping.

1960:

Framhengslede dører fra 93F, pressa dekorplater på B- og C-stolpene.

1961:

Startmotoren aktiveres med startnøkkelen. Fra mars 1961 benyttes instrumentpanel fra Saab 96. Bakre sideruter ble mulig å åpne. En luftspalte lengst bak i taket som på folkemunne ble døpt til «ostehøvelen», hadde som funksjon å holde bakruten ren.

1962:

Produksjonen flyttes til Trollhättan. Sikkerhetsbelter av topunktstype i fremsetene blir standard på det svenske markedet.

1963:

Forbedret varme og ventilasjonanlegg, nytt Saab-emblem i grillen, signalhornsring i rattet;,bagasjeromsbelysning, nye dekorlister bak.

1964:

Tokrets diagonalt bremsesystem, modifisert coil, nye, runde instrumenter i instrumentpanelet. Reverslås som gjør at man må sette girspaken i revers for å kunne ta ut tenningsnøkkelen innføres for å forebygge biltyverier.

1965:

Ny lengre front, radiator flyttes fram foran motoren, hydraulisk clutch, hengende pedaler, motoreffekten økes til 40 hk, smalere støtfangere.

1966:

Ny trippelforgasser øker effekten til 42 hk, nye hjulkapsler, bakspeil på fører og passasjerside.

1967:

V4-motoren fra Ford innføres, men totakteren blir igjen som et billigere alternativ, skivebremser foran, vekselstrømsgenerator, sikkerhetsbelter av trepunktstypen, vindusviskere med to hastigheter.

1968:

Større frontrute, bakspeilet inne flyttes til rutens overkant, nytt ratt. I løpet av våren 1968 opphører produksjonen av totaktsmotoren, og V4-motoren står igjen som eneste alternativ.

1969:

Bremsekraftforsterker, nye rektangulære lykter, nye blinklys/parkeringslys foran, ny grill, nye baklys med ryggelys og oransje blinklys, nye hjulkapsler, støtfangerhorn med gummilister, rattstang av sikkerhetstype, forbedrede stoler med nakkestøtter som tilvalg.

1970:

Nytt instrumentpanel, nytt ratt,, lyset kobles via tenningsbryteren og redusere risikoen for utladet batteri. setebelter i baksetet blir standard på flere markeder.

1971:

Kromlistene på skjermene, erstattes av en ny list nede på karosseriet. Ekstrasetet kan nå benyttes selv om baksetet er nedfelt.

1972:

Nye felger, nye støtfangerhorn, el.oppvarmet førerstol.

1973:

Halogenlykter, nye hjulkapsler, nytt instrumentpanel.

1974:

Ny grill i plast, rullebelter foran med beltepåminner på instrumentpanelet, forbedret rustbeskyttelse.

1975:

Forsterket gearkasse, radialdekk, sorte vindusviskere. Produksjonen flyttes til den gamle Sonett produskjonslinjen i Arlöv.

1976:

Bilen kalles nå 95L, med henvisning til sin "De Luxe" utrustning. Nye svenske avgasskrav reduserer motoreffekten til 62 hk. Ny forgasser med manuell choke, støtabsorberende støtfanger av Saab 99-type, nakkestøtter i framsete blir standard, nytt ratt, modifisert instrumentpanel, ekstrasetene i bagasjerommet forsvinner og reservehjulet plasseres under bagasjerumsgulvet. Nummerskiltet flyttes opp på bakluken.

1977:

Bredere felger; større bakspeil, el.oppvarmet bakrute, speil i svart plastikk.

1977B:

I løpet av modellåret 1977 utstyres motoren med en dobbel forgasser som øker effekten til 68 hk. Laminert frontrute.

1978:

Bilen kalles nå 95GL og får Saab 99 sine framstoler og større blinklys og parkeringslys foran. Den siste Saab 95 ruller av samlebåndet den 23. februar 1978.

 

Totalt ble det produsert 110 527 stykk SAAB 95.